Yannis François,
Bass-Baritone/Dancer
Born in Guadeloupe, Yannis François began is carrer as a dancer with Lena Blou. He entered the École- Atelier Rudra Béjart in Lausanne and later became a member of the Béjart Ballet (Compagnie M). During the singing lessons which were a part of this dance school studies, Maurice Béjart was impressed by Yannis' voice and encouraged him to fully explore a singing career parallel to the ballet. He studied with Gary Magby and was graduated with his master's degree in Classical Singing at the Conservatoire de Lausanne (CH).
On the opera stage, Yannis has sung the title role in Don Giovanni by Mozart, Curio in Giulio Cesare beside Andreas Scholl, Peter Quince in A Midsummer night's dream by Britten, Sasha in Moscow Cheryomushki by Shostakovitch, Melisso in Alcina by Händel, Isacius in Richardus Primus by Telemann (Giessen, Michael Hofstetter), Seneca in L'incoronazione di Poppea and Plutone in Monteverdi's Orfeo both with Leonardo Garcìa Alarcòn, the title-role in Eights Songs for a Mad King by Peter Maxwell Davies, Sorceress in Dido and Aeneas in Staatsoper Berlin (Sasha Walz, Akademie für Alte Musik Berlin), Le chef des Matelots in Alcione by Marais conducted by Jordi Savall in Opéra de Versailles, Gaveston in La Dame Blanche by Boieldieu.
In concert, he sang the Bass Solo part in several oratorios such as Mass in B minor (Vaclav Luks, Collegium 1704), Johannes-Passion by J.S Bach (Ton Koopman), Schumann's Das Paradies und die Peri, and this season Mozart's Requiem in Philharmonie de Paris. He has appeared as a soloist with other conductors such as Ottavio Dantone, Gabriel Garrido, Christina Pluhar, Paul Agnew, Sébastien Daucé, Lars Ulrich Mortensen, among others.
From 2019 Yannis is mentored by Barbara Hannigan in her Equilibrium Young Artists programme and sang Nick Shadow in Stravinsky's The Rake's Progress by Stravinski in Brussels, California, and Aldeburgh, conducted by Hannigan herself.
One of his projects in 2021 is Lucifer in Cain overo Il Primo Omicidio by Scarlatti at Salzburg Festival, conducted by Philippe Jaroussky.
Next season he will sing Mercury in Cupid and Death by Matthew Locke with Ensemble Correspondances (Sebastien Daucé) in Théâtre des Bouffes du Nord and Opéra de Caen, then in Le Malade imaginaire (Charpentier) and Le Mariage forcé (Lully) with Le Concert Spirituel (Hervé Niquet).
Given his passion and knowledge in forgotten or rare music repertoires, Yannis is regularly hired to research and create CD programmes for artists such as Jakub Józef Orliński (Anima Sacra, Facce d'Amore, Anima Aeterna), Philippe Jaroussky (La Vanità del mondo), Julie Fuchs (Mademoiselle), Michael Spyres, Jeanine de Bique, Bruno de Sà (Roma Travestita), Lea Desandre (Amazone).
He is the founder of Editions Charybde & Scylla.
Yannis François,
Baryton-Basse/Danseur
Né en Guadeloupe, le baryton-basse franco-suisse Yannis François débute sa carrière en tant que danseur avec Léna Blou. Il intègre ensuite l’École-Atelier Rudra Béjart à Lausanne en Suisse, et plus tard le Béjart Ballet (Compagnie M). Durant les cours de chant qui faisaient partie du cursus de l’école de danse, Maurice Béjart remarque la voix de Yannis et l’encourage à poursuivre une carrière de chanteur en parallèle à celle de danseur. Il étudia avec Gary Magby et obtient un Master en Chant Lyrique à la Haute-École de Musique de Lausanne.
Sur scène, Yannis a chanté le rôle-titre de Don Giovanni de Mozart, Sorceress dans Dido and Aeneas de Purcell au Staatsoper de Berlin (Sasha Walz, Akademie für Alte Musik Berlin) Peter Quince dans A Midsummer night’s dream de Britten, Sasha dans Moscow, Cheryomushki de Shostakovitch, Melisso dans Alcina de Händel, Isacius dans Richardus I de Telemann (Giessen, Michael Hofstetter), Seneca dans L’incoronazione di Poppea et Plutone dans L’Orfeo de Monteverdi, tous deux sous la direction de Leonardo Garcìa Alarcòn, le rôle-titre dans Eight Songs for a Mad King de Peter Maxwell Davies, Gaveston dans La Dame Blanche by Boieldieu, Le chef des Matelots dans Alcione de Marais dirigé par Jordi Savall à l’Opéra Royal de Versailles.
En concert, Yannis chante la partie de Basse solo dans plusieurs oratorios tels que la Messe en si mineur (Václav Luks, Collegium 1704, Ambronay), la Passion selon Saint-Jean de J.S Bach (Ton Koopman), Baryton solo dans Das Paradies und die Peri de Schumann, et cette saison le Requiem de Mozart à la Philharmonie de Paris. Il a été soliste sous la direction de chefs tels que Ottavio Dantone, Gabriel Garrido, Christina Pluhar, Paul Agnew, Sébastien Daucé, Lars Ulrich Mortensen, parmi d’autres.
Depuis 2019 Yannis à comme mentor Barbara Hannigan à travers le ‘‘Equilibrium Young Artists programme’’ et chante Nick Shadow dans The Rake’s Progress de Stravinsky à la Monnaie de Brussels, au Festival de Ojai en Californie et au Festival de Aldeburgh (UK), sous la direction de Barbara Hannigan. Un de ses projets de 2021 est le rôle de Lucifer dans Cain overo Il Primo Omicidio de A. Scarlatti au Festival de Salzburg, dirigé par Philippe Jaroussky.
La saison prochaine il chantera Mercure dans Cupid and Death de Matthew Locke avec l’Ensemble Correspondances (Sébastien Daucé) au Théâtre des Bouffes du Nord et au Théâtre de Caen, puis dans Le Malade imaginaire (Charpentier) et Le Mariage forcé (Lully) avec Le Concert Spirituel dirigé par Hervé Niquet.
Compte tenu de sa passion, et de ses connaissances dans les répertoires musicaux oubliés ou rares, Yannis est régulièrement engagé pour rechercher et créer des programmes de CD pour des artistes tels que: Jakub Józef Orliński (Anima Sacra, Facce d’Amore, Anima Aeterna), Philippe Jaroussky (La Vanità del mondo), Julie Fuchs (Mademoiselle), Michael Spyres, Jeanine de Bique, Bruno de Sà (Roma Travestita), Lea Desandre (Amazone).
Il est de fondateur des Editions Charybde & Scylla.